Smash Finland
26.06.2017 21:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Toiset tykkää muhkummasta (KAIKKI LUKEKAA ETTEI TURHIA FLAMEWAREJA SYNNY!)  (Luettu 1964 kertaa)
mhm | saska
Foorumin ylläpitäjä
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 2953



Profiili
« : 17.02.2010 01:33 »

Varoitus! Tämä teksti kuullostaa liian viralliselta kontekstissaan.


1. Mikä on hyvän pelin mitta?
Mikä on hyvän kiven mitta? Kiven hyvyyttä ei voi mitata jos kivellä ei ole tehtävää, missä se olisi hyvä. Jos kiven tehtävä on olla kestävä, niin parhaat kivet ovat sellaisia, jotka ovat mahdollisimman kestäviä.

No, mikä sitten on pelin tehtävä, jonka avulla sen hyvyys voidaan mitata? Pelin tekijän kannalta se voi olla tuotto tai arvostelumenestys, mutta uskon että kovinkaan moni täällä ei pidä näitä seikkoja tärkeänä puhuttaessa hyvästä pelistä. Sen sijaan uskon, että tämän foorumin asukkien mielestä pelien tehtävä on herättää pelaajassa tunteita, jotka hän itse kokee mielyttäviksi tavalla tai toisella. Vai moniko täällä myöntää sellaisten pelien olevan hyviä, joita pelatessa kiukku nousee?

Parhaiden pelien ollessa sellaisia, jotka herättävät pelaajassa tunteita, jotka hän itse kokee mielyttäviksi, on hyvän pelin mitta selvästi ihmisyksilö.

2. Pelaajat ovat erilaisia
Jokainen yksilö on erilainen ja määrittelee siten itse mikä on hänen mielestä hyvä peli.

3. Miten sitten voi arvostella pelejä objektiivisesti?
Vaikka kaikki yksilöt ovatkin erilaisia, on kuitenkin mahdollista tehdä pelien hyvyydestä yleistyksiä sen perusteella, mistä mahdollisimman moni pitää. Tai edes pieni joukko pitää pelistä mahdollisimman paljon. Mikään peli ei ole kuitenkaan kaikkien mielestä hyvä.

4. Miksi Nintendon peleistä puhuttaessa seuraa aina flamewar?
Monesti puhutaan pelien suuntaamisesta jollekkin tietylle kohderyhmälle. Nintendo on tässä asiassa lähtenyt viime aikoina mahdottomalle ristiretkelle ja väittää peliensä olevan nykyään suunnattu kaikille. Peliä ei voi suunnitella kaikille. Mikään peli ei ole kaikkien mielestä hyvä.

Kuten sanottu Nintendon pääasialinen kohderyhmä ei ole enään sama kuin 10 vuotta sitten. Nintendo tekee yhä pelejä, jotka ovat uskomattoman laadukkaita ja joista muut pelit ottavat mallia, mutta ne eivät vain ole kohdistettu meille "vanhoille parroille". Meitä ottaa pannuun. Ja kiihottaa.

Kun puhutaan Nintendon peleistä, niin vannoutuneita faneja piisaa kuin sieniä sateella. (Jotkut jopa niin vannoutuneita, että muuttavat pelimakuansa sitä mukaa kun Nintendon pelit muuttuu.) Valitettavasti vannoutuneet fanipojat ja kiihkoiset vanhat parrat eivät muodosta symbioosia.

4. Miten estetään flamewar?
Jokaisen ihmisen mielipide on yhtä arvokas. Sen pelaajan, joka heitti Brawlin romukoppaan kolmen minuutin testauksen jälkeen, koska siinä ei voinut wavedashata ja sen, joka on pelannut peliä 2700h ja voittanut turnauksia. Myös sen, joka lopetti pelaamisen kun koki pelin liian sekavaksi itemit päällä ja big blue only. Sen, joka ei ole edes testannut Brawlia, koska ei siedä SD grafiikoita.

Miksi jokaisen mielipide pelistä on yhtä arvokas? Oikea kysymys kuuluu: miksi ei olisi? Eivät vähemmät peliin perehtyneet ole sen huonommassa asemassa kuin HC jyystäjät. Jos pelaaja ei jaksa opetella mitä mistäkin napista tapahtuu, niin pelin oppimiskäyrä oli hänen mielestään liian jyrkkä. Hänen mielestään peli on huono. Huonosti suunniteltu. Pro pelaajat eivät vaadi tämänkaltaisilta asioilta tarpeeksi. Casual poraajat ovat erittäin todennäköisesti vaikeampi kohderyhmä pelien kehityksen kannalta, kuin HC pelaajat.

Kaikki pitävät tämän mielessään ja aitoa flame waria ei synny.

Faram.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2010 01:02 kirjoittanut RTpmwe » tallennettu

Tommi: Antakaa minun syrjäytyä rauhassa
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Theme by m3talc0re.com  |  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!