Smash Finland
28.06.2017 20:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sääntökeskustelu  (Luettu 5649 kertaa)
Laatikko
A Warior
Brawl Moderaattori
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1951


(´◔ ‿ゝ ◔`)


Profiili
« : 13.04.2015 17:03 »

Totesin, että ei olla keskusteltu näistäkään sen suuremmin yhdessä, vaikka alla on jo 5 pidettyä turnausta Suomessa.

Mitä mieltä siis olette pelin säännöistä ja kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista? Suurimpiin kysymyksiin kuulunee ennen kaikkea customit ja stockien määrä, missä on hyviä argumentteja suuntaan ja toiseen. Erilaisia kenttälistojakin näkyy tasaisesti ympäri palloa vailla yhteisymmärrystä, vaikka sellainen ei mikään välttämättömyys olekaan. Mitään keinotekoisia rajoituksia ei olla vielä nähty yleistyvän missään, mikä on hyvä asia, mutta customit tekevät asiasta aavistuksen monimutkaisemman taas varsinkin doublesit huomioonottaen.

Alla on kenttäkeskustelua varten kaikkia kansainvälisissäkin turnauksissa sallittuina nähtyjä kenttiä (14), joita kaikkia käytin Union III:n kenttälistassa. Union IV:ssä otin pois Mario Circuitin saavuttaakseni 13 kenttää full list stage strikeä varten. Kertokaa jos tuosta puuttuu mielestänne joku.

Final Destination / Omegat
Battlefield
Smashville
Town & City
Lylat Cruise
Castle Siege
Delfino Plaza
Skyloft
Duck Hunt
Halberd
Kongo Jungle N64
Pokémon Stadium 2
Wuhu Island
Mario Circuit
tallennettu

AfroDyyd

Poissa Poissa

Viestejä: 1



Profiili
« Vastaus #1 : 13.04.2015 21:00 »

Itse en pidä Mario Circuitista turnaus tasona. Kilparataa kiertävät kilpailijat eivät ole mielestäni turnaus pelien henkeen sopivia.

Stockien määrä on mielestäni parhaillaan kolmessa ja aikaraja 8min.

Customeista en tiedä. Ne monimutkaistaa peliä paljon ja tuovat paljon lisä makua, mutta samalla tuovat arvaamattomuuden jota peliin ei välttämättä kaivata. Jos ei voi koskaan tietää mitä vihollisen liikkeet tekee ja joutuu leikkimään muistipeliä jokaisen hahmon kohdalla yhdeksästä erikois liikkeestä niin muuttuu pelin taidosta huomattavasti enemmän taktikoinnin puoleen. ei välttämättä valita niitä parhaita liikkeitä vaan niitä mitä ei odoteta, tai mihin ei ole totuttu. En sitten tiedä onko se huono juttu, mutta itse pysyn mielummin perus liikkeissä.
tallennettu
eebrozgi
borzorgzg

Poissa Poissa

Viestejä: 433



Profiili
« Vastaus #2 : 13.04.2015 21:39 »

Customeille ehdoton kyllä singleseihin minusta, doubleseissa mahvelmöykky on mielessä mutkana mutta katellaan nyt vielä. Union IV:ssä ainakin jonkun setin alussa herrasmiesmäisesti kerrottiin suunnilleen miten kenenkin ottamat customit erosi niistä perusseteistä, mikä ois varmaan ihan kiva käytäntö yleisesti.

Pelaisin momstagessa.
tallennettu

Vurky
VD

Poissa Poissa

Viestejä: 551


Juuh


Profiili
« Vastaus #3 : 13.04.2015 21:54 »

2 stock 6 min tai 3 stock 8 min, ihan sama sinänsä.

Customit päälle singlesissä. Marvelipallo banniin doubleseista villagerin kanssa tiimatessa, liian dominoiva ja helppo strategia. Menee vittu shieldistäki läpi :DD. (katso https://www.youtube.com/watch?v=Bn-7IZrN6bs)

Mario circuit pois stage listalta, liian pahat hazardit. Hahmot sinkoilevat sinne tänne ties mistä pullareunoista ja välillä kuolee ylöspäin glitchinä vaikka siinä olisi seinä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015 22:43 kirjoittanut Vurky » tallennettu

Vurky avatari ois parempi jos ois perseestä kuva
VilNess
Nopankylän Nestori
Melee Moderaattori
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 2077

Letku


Profiili
« Vastaus #4 : 13.04.2015 23:13 »



Customit päälle singlesissä. Marvelipallo banniin doubleseista villagerin kanssa tiimatessa, liian dominoiva ja helppo strategia. Menee vittu shieldistäki läpi :DD. (katso https://www.youtube.com/watch?v=Bn-7IZrN6bs)

Nyt repes tuolle videolle. ei suatana Hymyilee leveästi long cat ja doge onneksi ei ollu juomaa suussa.
tallennettu


"...Mitään erityisen myyttistä en ole täällä tehnyt, paitsi saanut rysän päältä kiinni jonkun tulostamassa qtion kalablogia." -Laatikko
Makedon

Poissa Poissa

Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #5 : 14.04.2015 09:17 »

Tässä omat parit sentit:

Aika ja Stock
Itse olen ainakin 100% sitä mieltä että 3 stock 8 min on optimaalisin vaihtoehto. Mitä oon todennut itse ja kattonut palstoilta, niin noi menee melkein yhtä nopeasti noi matsit tollai kuin 2stock 6min. En itse tykkää tosta 2 stockin menosta, koska ragen ja kaiken muun lisäks ekan stokin menetys on niin isompi juttu tossa. ja koska mä aina kusen yhen stokin ite

Kentät
Tässä samassa veneessä kun muutkin, Mario Circuit on ainut joka nostattaa kulmakarvaa. Siinäkin oikeastaan vaan parit kohat sillai ongelmallisia. Mut sanoisin et sen vois ainakin nyt bänniä ja tutkaillaan vähän just esim Shyguy patternit ja nämä (jos ei vielä tehty), jonka jälkeen uudelleen vois testata. Muuten kiva lista, ei aina Smashvilleä  Pusu Oletan että mennään bänneissä 3 bännillä?(stagestrike)

Customit
Täysillä vaan customit messiin, niin sinkkuihin kun dubzeihin. Ainoat mitä sanoisin pois on Mahvel Sphere ja Order Tackle Shenanigans (https://www.youtube.com/watch?v=IMMxmMVO9gA). Herrasmiessääntönä matsin alussa sanotaan mitkä customit käytössä ja jos tarvis niin nopea selitys vastustajalle. Näin ei tuu ihmeellisiä Dash Falcon Punch kuolemia tai mitään sellasia.

Customeista en tiedä. Ne monimutkaistaa peliä paljon ja tuovat paljon lisä makua, mutta samalla tuovat arvaamattomuuden jota peliin ei välttämättä kaivata. Jos ei voi koskaan tietää mitä vihollisen liikkeet tekee ja joutuu leikkimään muistipeliä jokaisen hahmon kohdalla yhdeksästä erikois liikkeestä niin muuttuu pelin taidosta huomattavasti enemmän taktikoinnin puoleen. ei välttämättä valita niitä parhaita liikkeitä vaan niitä mitä ei odoteta, tai mihin ei ole totuttu. En sitten tiedä onko se huono juttu, mutta itse pysyn mielummin perus liikkeissä.

Tota opettelua helpottaa esim se, että tosi harvalla hahmolla on enemmän kun pari setuppia mitä käytetään yleisesti. Custom Project Boardseilla esim keräännyt 9 setuppia joka hahmolle niistä mitä käytetään. Käsitykseni mukaan tosin vaan jotain top 3 käytetään oikeasti yleisesti. Ja herrasmiessääntö pitäis ainakin pahimmat yllätykset poistaa.

Itse haluan tuoda pöydälle itsemurha clauset ja mitä ihmiset on niistä mieltä? Tyylillä Ganonside, Bowserside jne. Itsehän en ollenkaan tajua miksi Bowser kuolee ekaksi kun mennän alas sivu Bllä, ainakaan loogisesti. Sehän on saamari uhrinsa päällä kun mennään blastzoneen.

Näihin pitää tosin kyllä palata huomisen jälkeen uudelleen, koska patch voi ihan hyvin esim nerffaa MahvelSphereä tai jotain sinnepäin.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015 09:21 kirjoittanut Makedon » tallennettu

@Make/M1/Makedon/Makedonitsi/Krea/Varia
#Toomanynames #Thereisstillmore
eebrozgi
borzorgzg

Poissa Poissa

Viestejä: 433



Profiili
« Vastaus #6 : 14.04.2015 12:24 »

Itse haluan tuoda pöydälle itsemurha clauset ja mitä ihmiset on niistä mieltä? Tyylillä Ganonside, Bowserside jne. Itsehän en ollenkaan tajua miksi Bowser kuolee ekaksi kun mennän alas sivu Bllä, ainakaan loogisesti. Sehän on saamari uhrinsa päällä kun mennään blastzoneen.

Se oli ennen ekaa balanssipatchia Bowserin eduksi, eli ymmärtääkseni tietosesti muutettu noin. Varmaan siks koska se voi Ganonin sivubeehen verrattuna tehdä sen aika turvallisesti kentän sisäpuolella ja lähteä jorpakkoon jos onnistuu, Ganon joutuu usein leikkimään hengellään kun pitää olla kentän ulkopuolella.
tallennettu

mhm | mayhem_
Suomen toivo

Poissa Poissa

Viestejä: 2503



Profiili
« Vastaus #7 : 14.04.2015 12:52 »

Tottakai ite aika pienessä osassa tämän pelin kanssa, mutta omalla kohalla ainakin hankaloittaa monen pelin pelaamista se jos on isot stagelistit ja viä custom movet siihen päälle. Tietty voidaan sanoo, että jos haluaa keskittyä moneen peliin niin se on sit oma murhe, mutta ite ainakin nyt haluaisin kokeilla kaikkissa pärjätä (melee, smash4 ja PM) ja se, että joka pelissä pitäs opetella iso stagelist, hirvee määrä matchuppeja ja viä smash4 kohalla sit noi kaikki custom movet niin on kyl aika työmaa. Se on mun mielestä vähintään oltava just sääntönä, että pitää kertoo minkälaiset custom movet on käytössä.

Tää on vähän samaa keskustelua mitä oon meleen puolellakin käynyt jo, mutta se että on iso counterpick lista ei välttämättä tarkota sitä, että se loisi syvyyttä lisää pelaamiseen vaan se luo monesti näennäistä monipuolisuutta. Itelle unelma tilanne kaikissa näissä smash peleissä ois vaan monta erilaista versiota noista simppeleistä kentistä, koska se lisäis sitä monipuolisuutta counterpickeihin ilman, että se kuitenkaan luo semmosta "turhaa" opettelua joka johtuu vain siitä, että kenttään on lisätty jotain random tai semi random elementtejä. Mut tosiaan älkää mun mielipiteen antako liikaa vaikuttaa kun mulle kuitenkin tää on sivupeli. Toin vaan sitä esiin, että varmaan muillekkin jotka yrittää useempaa smashia pelata niin helpottas huomattavasti jos ois simppelimpiä rulesettejä, koska olipa ne säännöt mitkä hyvänsä niin se ydinhän on aina sama ja siitä on mulle ainakin hauskinta kilpailla, että kuka sen pelin ytimen osaa parhaiten.
tallennettu

jokanen paahtakoon tyylillään kunhan ei häiritte muiden paahtamista

bËst
Kermatiikeri
Melee Moderaattori
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 2252


Sveitsi on hieno maa


Profiili
« Vastaus #8 : 14.04.2015 13:03 »

Itse vielä vähemmän peliä pelaavana en koe omaavani parasta mahdollista kannanottoa asiaan, mutta allekirjoitan Mayhemin pointit tosi vahvasti.

Itselleni Smash4 on periaatteessa peli, jota voisin prlata useamminkin turnauksissa. Ikävä kyllä oma repertuaari ei tällä hetkellä oikein riitä, kun pelkästään custom movien aukaiseminen, että niihin voisi tutustua, on työmaa. Oikeastaan siihen se motivaatio itellä kaatuikin.

PM on itelle aika iso maingame ollut, mutta meleeseen on viime aikoina tullut painotettua todella paljon. PM:ssäkin riittää match uppeja sun muuta opeteltavaksi ja Meleestä ei oppiminen ikinä lopu. Näiden rinnalla tuo smash4:n stagelistin laajuus ja sadat eri custom movet tuottaa todella ison kynnyksen opetella peliä ja tekee sen lähestymisen todella vaikeaksi itselleni. Suoraviivaisempi turnaus muutamalla stagella ja ilman custom moveja tekisi kynnyksen itselleni osallistua todella matalaksi.

Olisin Unionissakin muuten osallistunut turnauksiin, vaikka en peliä ole ehtinyt pahemmin pelata, mutta tuo custom move legittiys oli itselle liikaa niin en sit viittinyt sotkea päätäni sillä. Uskon, että pelissä on syvällisyyttä ilman niitäkin ainakin vielä tässä vaiheessa.
tallennettu

Ei mulla muuta
Makedon

Poissa Poissa

Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #9 : 14.04.2015 13:30 »

Se oli ennen ekaa balanssipatchia Bowserin eduksi, eli ymmärtääkseni tietosesti muutettu noin. Varmaan siks koska se voi Ganonin sivubeehen verrattuna tehdä sen aika turvallisesti kentän sisäpuolella ja lähteä jorpakkoon jos onnistuu, Ganon joutuu usein leikkimään hengellään kun pitää olla kentän ulkopuolella.

Joo, siis ymmärrän täysin niiku pelillisesti et miks se on niin. Se vaan menee niiku yleisen logiikan vastaseks kun ylläoleva kuolee ensiks Hymyilee leveästi
Halusin just saada ihmisten mielipiteitä asiasta, kun tämä on aika hot topic.

Mitä noihin customien opetteluun tulee, niin eikös ollut vähän puhetta että vaihdellaan Unionissa aina sitä onko customit vai ei? Näin vois just uusilla pelaajilla helpottua toi sisääntuleminen, kun on normi turnauksiakin. Näin sitä tehdään muuallakin maailmalla.
tallennettu

@Make/M1/Makedon/Makedonitsi/Krea/Varia
#Toomanynames #Thereisstillmore
Jaxi

Poissa Poissa

Viestejä: 248



Profiili
« Vastaus #10 : 14.04.2015 19:27 »

Oon sitä mieltä, että 3 stock 8 min on just passeli. Todennäköisemmin parempi pelaaja voittaa, ja peli ei pakosti kaadu heti, jos tapahtuu jotain hölmöä.

13 stagen full list stage strike toimi todella hyvin, kolmella stage bannilla. Oudommissakaan stageissa ei pitäisi olla ongelmaa, kun niissä on sen pari kertaa pelannut.

Customit päällä, ehdottomasti. Tuo niin paljon lisää syvyyttä, elementtejä ja tasapainoa peliin. Alkaa vissiin muuallakin olla standardi nykyään. Nimenomaan turnauksissa noita vastaan oppii parhaiten pelaamaan, ja tämän vuoksi näiden päällä oleminen ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta turnaukseen. Varsinkin jos peliä on pelannut vähemmän, et voi olettaa voittavasi turnausta, jos ei ensin ole pelistä turnauskokemusta. Kuten jo sanottiinkin, on hyvä olla sääntö olemassa, että jos sinulta kysytään, mitä sun customit tekee, niin siihen pitää vastata. Jos tän halutaan viedä vielä pidemmälle, jokaisen käyttämäsi custom-iskun voi vaikka näyttää ennen kuin turnausmatsi alkaa.

Doubleseissa varmaankin bannisin kaksi edellä mainittua asiaa (snaring+pocket ja order tackle -glitchin hyväksikäyttö tiimikaverin kanssa). Tosin jos maailmallakin tullaan loppujen lopuksi siihen tulokseen, että pocket-snaring sallitaan, vaikka se voittaa turnauksia, niin sitten pitää katsoa meidänkin tätä sääntöä uudestaan.


tl;dr: Viimeisimmän Unionin rulesetti just täydellinen.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015 19:30 kirjoittanut Jaxi » tallennettu
mhm | mayhem_
Suomen toivo

Poissa Poissa

Viestejä: 2503



Profiili
« Vastaus #11 : 15.04.2015 10:16 »

Customit päällä, ehdottomasti. Tuo niin paljon lisää syvyyttä, elementtejä ja tasapainoa peliin. Alkaa vissiin muuallakin olla standardi nykyään. Nimenomaan turnauksissa noita vastaan oppii parhaiten pelaamaan, ja tämän vuoksi näiden päällä oleminen ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta turnaukseen. Varsinkin jos peliä on pelannut vähemmän, et voi olettaa voittavasi turnausta, jos ei ensin ole pelistä turnauskokemusta. Kuten jo sanottiinkin, on hyvä olla sääntö olemassa, että jos sinulta kysytään, mitä sun customit tekee, niin siihen pitää vastata. Jos tän halutaan viedä vielä pidemmälle, jokaisen käyttämäsi custom-iskun voi vaikka näyttää ennen kuin turnausmatsi alkaa.

Sen voin kyllä sanoa, että ei varmasti ainakaan helpota sitä osallistumista jos kasvatetaan pikkuasioiden opettelun määrää, joka on kiinni pelkästään pelitunneista eikä siitä kuinka hyvin osaa pelata. Esim Dota 2 on hyvä esimerkki siitä miten asioita ei kuuluis tehdä kilpamielessä. Hirvee määrä kaikkee sontaa jotka on vaan pakko opetella hirveellä pelimäärällä, vaikka pelin ydin on todella yksinkertainen idealtaan. Ite tykkäisin Dotastakin vielä enemmän jos siitä karsittais itemeistä joku 50% ja hero määrä sais olla paljon pienempi kanssa.

Omasta mielestä toi on hyvä jos joka toinen kerta on ilman customeita. Veikkaan just että muillekkin, jotka on meleetä pelannu ja nyt tulis kokeileen tätä sm4shiä, pienentäs kynyystä osallistua kun ei tarvi opetella heti 50 matchupin sijasta ne 50 matchuppia 12 kertaa >_>. Tässä pelissä on meinaan muutenkin ihan hillitön määrä hahmoja joten jo pelkästään niiden matchuppien opettelu kunnolla on melkosta puuhaa. Voin kertoo, että jos investoisin tähän samanlaisen focuksen mitä meleeseen matchuppien miettimiseen oon laittanu niin menis ikä ja terveys kun on niin törkee määrä hahmoja jo valmiiksi, joten matchuppien lisääminen vähän askarruttaa Hymyilee leveästi

En siis epäile etteikö tässä voi tasapainottua peli noilla customeilla ja sitä kautta olla parempikin, mutta uutena pelaajana tässä pelissä vaikuttaa melko työmaalta. Ja kun en oo kaikilla hahmoilla tosiaan tutkinu niitä customeita niitä niin en tiedä, mutta varmasti suurella osalla se on ihan selvä mitkä customit kannattaa ottaa joten se opeteltavien matchuppien määrä siis pienenee tavallaan sit kun sisäistää ne kaikki, mutta jokatapauksessa ne huonotkin tarvii opetella silti, että voi todeta niiden olevan niin jöötiä ettei tarvi miettiä sitä vaihtoehtoo.
tallennettu

jokanen paahtakoon tyylillään kunhan ei häiritte muiden paahtamista

Laatikko
A Warior
Brawl Moderaattori
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1951


(´◔ ‿ゝ ◔`)


Profiili
« Vastaus #12 : 14.05.2015 14:53 »

Pidin toistaiseksi tuolla Union V:n ketjussa samat säännöt kuin Union IV:ssä, mutta miten on, halutaanko koittaa jotain muuta pohjaa tällä kertaa? Sitten olisi kanssa hyvä keskustella customeista varsinkin doublesien suhteen, että kuinka haluamme käsitellä nämä kyseenalaiset tiimikonpinaatiot kuten Snaring Sphere Lucario + Villager.
tallennettu

Makedon

Poissa Poissa

Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #13 : 14.05.2015 15:10 »

Pidin toistaiseksi tuolla Union V:n ketjussa samat säännöt kuin Union IV:ssä, mutta miten on, halutaanko koittaa jotain muuta pohjaa tällä kertaa? Sitten olisi kanssa hyvä keskustella customeista varsinkin doublesien suhteen, että kuinka haluamme käsitellä nämä kyseenalaiset tiimikonpinaatiot kuten Snaring Sphere Lucario + Villager.


Sääntölista itsessään on mun mielestä bueno kenttien ja stock/aika suhteessa.
Ja nyt kun ne patchissä fiksas Bowserin sivuBtä sillai et bowserilla enemmän kontrollia, niin on toi suicide sääntökin toimiva.

Mitä noihin custom dubzeihin tulee, niin ite hiukan sitä mieltä et Snaring Villager bänniin. Eli siis vaan snaring aura spheren käyttö pois sillon kun Villager tiimikaverina. En ole labrassa mitenkään tarkkaan tutkinu, mut imo Snaring tekee niin paljon helpommaks ton "rikkinäisen" taktiikan käytön.

Asiaan liittyen, onko vaan toi Snaring Sphere sellanen joka insta tappaa, vai onko kaikissa muissa ladatuissa projektileissa sama homma? Niiku Charge shot ja Shadow ball? Koska se sit vähän vaikuttaa tilanteeseen.
tallennettu

@Make/M1/Makedon/Makedonitsi/Krea/Varia
#Toomanynames #Thereisstillmore
Laatikko
A Warior
Brawl Moderaattori
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1951


(´◔ ‿ゝ ◔`)


Profiili
« Vastaus #14 : 14.05.2015 15:23 »

Snaring on just siitä uniikki tuossa strategiassa, että se on äärettömän paljon helpompaa setupata kuin mikään muu ladattava projectile, koska se ei katoa osumasta ja etenee hitaasti kentällä useamman sekunnin ajan. Muutkin ladatut projectilet ovat myös todennäköisesti OHKO-pommeja, mutta nekään eivät ammuttuna ole niin pelottavia kuin Snaring (vaikka toki niillä pystyy kauempaa uhittelemaan), koska missattunakin se on kentällä aiheuttamassa monia kymmeniä prosentteja tai kuolemaa.

Kaikista lievin sääntö paikkaamaan tätä lienee juurikin bannata tiimikonpinaatio, jossa on samanaikaisesti Lucario, jolla on Snaring AS käytössa, ja Villager, joka käyttää Pockettia.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Theme by m3talc0re.com  |  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!